Prostřednictvím tiskové zprávy o problémových telefonech informovala Asociace provozovatelů mobilních sítí (APMS), podle níž se díky rychlému zásahu ze strany operátorů podařilo dalšímu šíření problémových telefonů zamezit. Bez vědomí uživatelů především z řad seniorů totiž samovolně několik hodin po přihlášení do sítě operátora začaly uskutečňovat krátké hovory do destinací jako Čad, Nigérie, Malawi, Senegal a další.
Mnozí uživatelé si nějakých nesrovnalostí nemuseli ani všimnout, podle APMS totiž výše útraty dosahovala relativně nízkých částek - okolo 200 Kč měsíčně.
Výkonný ředitel APMS Jiří Grund nicméně upozorňuje, že škodlivým virem nakažené přístroje myPhone Classic nepocházejí z oficiální distribuce mobilních operátorů a nedaly se tak koupit v jejich prodejnách. „V oficiální distribuci by se podobné chování nemohlo objevit, neboť přístroje před zařazením do nabídky procházejí velmi přísným testováním,“ vysvětlil Grund.
Podle bezpečnostních expertů za samovolným vytáčením drahých zahraničních čísel stojí malware, který je v přístroji již od výroby. K jeho „probuzení“ pak stačí jen vložení SIM do telefonu a připojení k datové síti.
APMS radí, jak zabránit zneužití
|
„Přístroj si do paměti telefonu bez vědomí uživatele natáhne malý soubor pravděpodobně s aktualizovanými telefonními čísly exotických destinací, které následně automaticky a bez vědomí uživatele vytáčí,“ uvádí APMS v tiskové zprávě.
Telefony myPhone Classic nabízejí zejména nezávislí prodejci a e-shopy, cílovou skupinou jsou především senioři. Telefon lze pořídit již od zhruba 600 korun. Operátoři ve svých sítích evidují jednotky tisíc telefonů myPhone, problém se prokazatelně vyskytl u zhruba dvou tisíc z nich.
Operátoři podle výkonného ředitele APMS všechny uživatele informovali pomocí SMS s tím, aby přístroj neprodleně reklamovali u prodejce, u kterého jej zakoupili. „Jejich distributor pro ČR nabídl pro postižené zákazníky aktualizaci softwaru,“ dodal Grund.