náhledy
Na první pohled je to nenápadná Škoda Octavia kombi s logem operátora O2 a "rakví“ na střeše. Jenže to není auto zaměstnance při cestě na dovolenou, ale speciál s velmi specifickou výbavou.
Autor: Mobil.iDNES.cz
O2 má tato auta čtyři. Jsou to Octavie Scout s pohonem všech kol a speciální výbavou. Ve střešním boxu jsou měřicí systémy a v kufru pak další zařízení na monitorování mobilní sítě.
Autor: Mobil.iDNES.cz
Zvnějšku to na první pohled poznat nejde. Jedině, když si všimnete průchodky na kabely, která vede ze střešního boxu do okénka zadních dveří. V průchodce jsou kabely pro napájení a sběr dat pro výbavu ve střešním nosiči.
Autor: Mobil.iDNES.cz
Operátor uvádí, že auta najedou ročně přibližně 60 000 kilometrů a jejich životnost jsou tři roky. První měřicí vůz šel do služby v roce 1995 a za tu dobu se jich vystřídalo velké množství a to nejrůznějších typů.
Autor: Mobil.iDNES.cz
Ve střešním boxu je umístěno několik měřicích zařízení, se kterými operátor monitoruje jak svou síť, tak i konkurenční sítě. Měří se hlasová i datová síť. Cesty jsou především naplánované podle potřeb techniků, ale často se auta vydávají i na neplánovaná aktuální měření.
Autor: Mobil.iDNES.cz
V boxu je speciální měřicí zařízení od společnosti SwissQual (patří pod Rohde & Schwarz). Při podrobnějším pohledu je jasné, že v každém boxíku je telefon a to konkrétně Samsungy S9. Telefony mají speciální software.
Autor: Mobil.iDNES.cz
Na první pohled je umístění měřicích telefonů do střešního boxu zvláštní, ale je to nutnost. Operátor potřebuje měřit i nově nasazované technologie 4x4 MIMO a to se nejlépe provádí právě pomocí telefonů s podporou této technologie (Samsung S9 zvládá LTE až kategorie 16).
Autor: Mobil.iDNES.cz
A protože se používají k měření antény přímo v mobilech, musí být tyto telefony umístěné vně kovové karoserie auta. Proto ten střešní box a osobní auto místo obvyklejší dodávky.
Autor: Mobil.iDNES.cz
Data z telefonů se sbíhají do zařízení uvnitř zavazadlového prostoru auta. Technik pak může výsledky sledovat na připojeném laptopu.
Autor: Mobil.iDNES.cz
Operátor uvádí, že tento způsob měření sítě je optimální, protože vcelku věrně a přitom za pomoci certifikovaných přístrojů simuluje běžného uživatele. Výsledky měření tak jsou relevantní a mnohem přesnější než jen při softwarové simulaci sítě.
Autor: Mobil.iDNES.cz
I toto je jeden z měřících vozů O2. Tento na první pohled nikterak nápadný Jeep Commander brázdil v roce 2014 dálnici D1 v rámci měřících jízd, které tehdy operátor prováděl v rámci testovacího provozu základnových LTE stanic.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Jedinou odlišností navenek byla řada antén umístěných na střeše vozu.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Pro 4G byly určeny ovšem pouze tři nejvýraznější.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Do zavazadlového prostoru se toho moc nevešlo.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Byl v něm totiž uschován mozek měřící soustavy.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz
Tím byla měřicí jednotka SwissQual Diversity II, která umožňuje měřit 2G (GPRS, EDGE), 3G (HSPA, HSPA+, HSPA+ DC) a LTE.
Autor: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz